Ingrediënten van een optimaal gezondheidsadvies

July 12, 2019

Door: Lianne Weggemans, voedingskundige (MSc) en Scientific Educator bij Orthica

Deel dit bericht!

Of je nu een praktijk hebt, op de winkelvloer staat of mensen helpt via de (social) media, als gezondheidsprofessional die op regelmatige basis gezondheidsadvies geeft, wil je natuurlijk weten waar je betrouwbare informatie vandaan kunt halen. De hoeveelheid informatie over gezondheid, voeding en suppletie die beschikbaar is op internet en sociale media neemt alsmaar toe. Er worden praktische handvatten aangereikt, maar regelmatig zijn deze slecht onderbouwd. Zo is de gezondheid van het ei al jarenlang een onderwerp van debat, waarbij voor- en tegenstanders argumenten gebruiken die hun standpunt ondersteunen (de zogenaamde ‘confirmation bias’). De wetenschappelijke waarheid ligt echter wat genuanceerder. Uiteenzettingen van wetenschappelijke studies zijn daarentegen weer niet makkelijk bruikbaar in de dagelijkse praktijk of bij het geven van advies in de winkel.

 

Om een optimaal gezondheidsadvies te geven, moet je continu op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen en het onderscheid kunnen maken tussen hard bewijs en visie. En niet alleen informatie, maar ook jouw eigen visie is op basis van je eigen ervaringen voortdurend in ontwikkeling. Dus, waar haal jij actuele en bruikbare informatie vandaan voor jouw dagelijks advies? En hoe weeg je af wat voldoende onderbouwd is en wat past bij jouw eigen visie op gezondheid?

We weten allang wat ‘gezond’ is

Op het gebied van gezonde voeding en leefstijl verandert er eigenlijk niet gek veel. We weten prima wat een gezond leven inhoudt: een overwegend plantaardige voeding, regelmatig bewegen, voldoende uitrusten en zingeving. Toch is het lastig om dit complete plaatje voor elkaar te krijgen, laat staan om het vol te houden. De zogenaamde ‘quick fixes’ spreken vaak veel meer aan en vereisen geen langdurige toewijding. Gelukkig zijn er ook trends die wél het complete plaatje aanspreken en mensen aansporen om duurzaam gezonder te gaan leven.

Interessante ontwikkeling: de holistische aanpak

Het is niets nieuws, maar de holistische aanpak is wel steeds meer in opkomst. Holisme betekent ‘geheel’ en omvat het idee dat alles met elkaar in verbinding staat. Daarin wordt dus niet alleen gekeken naar een goed voedingspatroon voor de massa, maar naar het complete en individuele plaatje van lichaam, geest, genen, leefstijl, je sociale vangnet, en zo door. Een goed succesverhaal van die holistische benadering van gezondheid zijn bijvoorbeeld de Blue Zones. Dit zijn gebieden op aarde waar de zogenaamde ‘superagers’ wonen die heel weinig ziek zijn. In deze intrigerende samenlevingen speelt samenwerking en verbinding een sterke rol.

 

Ook de biologische klok, die een rol speelt bij de verstoring van het bioritme in onregelmatige diensten, en de disconnectie die we hebben met je eigen plaats in de ritmes van het jaar en dag en nacht. De biologische klok speelt een rol bij hartslag, bloeddruk, hormoonspiegels, concentratie en alertheid: deze variëren sterk door de dag heen. Als de biologische klok in de war is, neemt de kans op chronische ziektes toe. We komen dus steeds meer te weten over het belang van al deze aspecten tezamen. Het is daarom belangrijk om in je behandeling of advies te kijken naar het totaalplaatje, en niet te veel te focussen op één onderdeel.

Goede informatie vinden voor je gezondheidsadvies

Maar wat heb jij nou nodig voor een goed advies in je praktijk of winkel? Op het gebied van gezondheid, leefstijl en voedingsadviezen wordt ‘personalized nutrition’ steeds belangrijker. Op basis van persoonlijke behoefte kan een aanpak worden ontwikkeld om zo lang mogelijk gezond te blijven. Zo zijn intermitterend vasten ter voorkoming van insulineresistentie en fermenteren veelbelovende aspecten als we het hebben over passende persoonlijke voeding. Ook na een maagverkleining speelt een aangepaste voeding voor de rest van het leven een zeer belangrijke rol, terwijl de operatie nog regelmatig wordt gezien als een makkelijke uitweg.

Niet geheel onbelangrijk: hoe pakt jouw cliënt of klant het advies op?

Maar als we alle juiste kennis en adviezen bij de klant of cliënt neerleggen, dan blijft er 1 essentiële stap over: duurzaam gedrag voor succes van je advies. Om therapietrouw te bereiken is het handig om te weten wat nou eigenlijk de oorzaken zijn van het feit dat we ons vaak niet kunnen houden aan de gezondheidsadviezen. Zo kun je gericht bijsturen op persoonlijke behoefte. Vaak liggen er psychosociale, maatschappelijke en biologische factoren aan ten grondslag. Je hebt handvaten nodig om succesvol leefstijl te veranderen, met de persoon als centraal middelpunt, en niet een eventuele ziekte. Bijvoorbeeld bij mensen met onregelmatige werktijden: hoe breng je dan regelmaat aan in dit voedselpatroon? Het is goed om te weten hoe je hierin kunt bijsturen en uitermate belangrijk om een gezondheidsadvies holistisch te benaderen: vanuit fysiek, emotioneel, spiritueel en mentaal niveau.

 

Over al deze facetten van een goed leefstijl- en gezondheidsadvies leer je meer op het congres (bekijk hier het uitgebreide programma). Zien we je daar?

Wat zijn jouw ingrediënten van een goed voedingsadvies?

June 14, 2018

Vraag het een willekeurige gezondheidsprofessional en je krijgt van elk een ander antwoord. Ook in de media verschijnen dagelijks tegenstrijdige berichten. Deskundigen van diverse pluimage vinden dat hun voedingswijze het beste is voor je gezondheid; vegetarisch, veganistich, flexitarisch, eten volgens de schijf van vijf, glutenvrij, bloedgroepdieet, paleo, raw, ayurvedisch, koolhydraatarm; wie heeft gelijk? Soms zijn […]

Lees meer

Een gezondheidsmodel met het Butterfly Effect

July 17, 2018

Je werkt misschien al jaren in een gezondheidspraktijk of winkel waarin je mensen begeleidt of adviseert volgens jouw visie en strategie. Je hebt -bewust of onbewust- een model of methode ontwikkeld die je hierbij helpt. Dit is jouw persoonlijke gezondheidsmodel. Iedere specialist heeft zijn unieke gezondheidsmodel. De één adviseert meer in voeding of ontspanning, de […]

Lees meer